Ouders vinden het vaak lastig om hun kinderen feedback te geven. Feedback kan namelijk als een aanval voelen. En ouders willen niet dat kinderen zich aangevallen voelen.
Leerkrachten geven vaker feedback. Er is echter een groot verschil tussen feedback te zien. Goede feedback geven? Dat doe je zó.
Het verschil tussen proces- en resultaatgericht
Goede feedback richt zich niet op het resultaat (zoals een cijfer of een beoordeling), maar op de weg ernaar toe (het proces). Door feedback te geven op het proces is de kans klein dat je een kind tegen de haren instrijkt of kwetst.
Procesgerichte feedback helpt ook goed om zelfvertrouwen aan kinderen te geven.
Voorbeeld van procesgerichte feedback:
Een kind dat net leert lezen, kan de feedback krijgen: “Ik zie dat je heel erg je best aan het doen bent! Ga zo door!”
Voorbeeld van resultaatgerichte feedback:
Een kind dat net leert lezen, maakt steeds een fout bij de f en de t: “Je haalt de f en de t door elkaar. Kijk eens goed naar de tekst.”
Een kind dat veel procesgericht feedback krijgt, zal zich ook veel meer gemotiveerd voelen om door te gaan. Het krijgt immers de erkenning dat het goed bezig is!
Resultaatgerichte feedback
Door te vaak feedback te geven op het resultaat, kun je een kind gefrustreerd maken. Je mag aannemen dat een kind al goed naar de tekst gekeken heeft. En toch gaat het fout! Maar de inzet van het kind lijkt niet gezien te worden…
Start vandaag nog met het geven van goede feedback
Herken jij jezelf in een gever van resultaatgerichte feedback en wil je graag goede feedback gaan geven? Begin dan vandaag nog door feedback te beginnen op de volgende manieren:
- Ik zie dat je goed…
- Wat fijn dat je…
- Heel goed dat je probeert om…
Je zal zien dat het een kwestie van gewenning is voor ook jij procesgerichte feedback gaat geven en je kind laat groeien.